zaterdag 21 juli 2012

onze Gijs...

...is helaas uitgeloot voor geneeskunde! Hij heeft zich nu ingeschreven voor biologie in Utrecht. Vader, moeder en Gijs, zijn destijds op de open dag ook bij biologie gaan kijken. Voor Gijs misschien best genant, maar vader en ik hadden dolle pret. We moesten een studente volgen, naar een ander gebouw. Dus hup, de hele bups naar buiten; joepiejoepie zei Piet (vader), we krijgen buitenpracticum! Lekker op de knieën plantjes determineren!! Giechelgiechel van mijn kant en het werd er niet beter op, toen het woord "corduroy" viel. In een stoet mensen met serieuze gezichten, liepen er twee ouders achter een puber met afhangende schoudertjes, zich reuze te vermaken over drie-delig ribfluweel, geitenharen sokken en jesus-sandalen... Nee, die jongen heeft geen makkelijke jeugd gehad! Dat zullen wij later nog wel eens op ons bordje krijgen... Toch was het heel interessant wat ze te vertellen hadden, het sprak ook mij erg aan! En nu gaat hij dus biologie studeren. Ik heb al gevraagd of paleontologie ook onder biologie valt, en of zijn moeder dan mee mag op veldtocht! Nee, dat is helemaal niet raar hoor, als je moeder meegaat! Ik denk dat Gijs erg op zijn plaats is bij biologie. Kijk alleen maar even hier naar:
En dat is nog maar een deel van zijn paddestoelen kwekerij! Ik vind het reuzelollig en kan geen bos meer normaal bekijken. Zodra ik zie dat er ergens gekapt is, ga ik struinen...
Kastanje en eik. Gisteren hebben we nog wat eik van de hei gerooft;
Het pastte allemaal maar net in de Yaris, de hondjes moesten even inschikken! Thuis gekomen, duikt Gijs dan meteen op internet en kijkt wat er allemaal op de betreffende houtsoort kan groeien. Er zijn al weer Shii Take broedsels besteld! Vanmiddag zal ik maar eens beginnen met een mooi plekje vrij te maken in de tuin...
Om paddestoelen te kweken, is het van belang dat hout vers is. Zodoende heb je weinig kans, dat een andere soort zich er al in genesteld heeft. En vers hout kom je niet zoveel tegen. Dus gooi ik het schaamteloos in de achterbak voor mijn kind. Of, zoals gisteren, achterbank plat, stammen naar binnen en de achterklep met een touwtje dicht...

10 opmerkingen:

Supergoof zei

Klinkt als een heel goed alternatief.
Volgens mij kan Gijs met zulke ouders, alle vreemde diersoorten aan.
Nu nog op tijd op voor 'vroege vogels, dat lijkt me voor een student niet zo'n makkie,...
;o)
En ik hoor net van mijn dehaa dat er in België en Edinburgh voor geneeskunde geen inlotingen zijn,...
Dat jij mee mag, dat mag ik nou niet met die 4 van mij.
Denk dat ik me niet zo netjes kan gedragen als jij.

Ineke zei

Jammer dat hij is uitgeloot, maar als hij zich kan uitleven in biologie, is het natuurlijk ook prima. Is ook erg interessant, heb zelf een neef die bioloog is, maar niks geen geitewollen-sokken figuur hoor, hahahaha. Leuk verhaal!!!
Fijn weekend

Marloeskreatief zei

Die biologie lijkt me ook echt geweldig ,en zeker met die. Interesses van jouw Gijs volgens mij helemaal op zijn plek.gr marloeskreatief

GRANNY'S HOUSE zei

Die Gijs van jou komt er wel, zeker met zulke ouders ;-))

Groetjes
Ines

Josephine zei

@Ingrid; haha, vroege vogels dat haal ik zelf niet eens, laat staan Gijs... En het schijnt dat je in Belgie een bepaald soort wiskunde in je pakket moet hebben, wat Gijs niet heeft. Hij is zowiezo geen fan van wisknudde...
ps, die is het laatste jaar dat er geloot is, vanaf volgend jaar gaat het allemaal via decentrale selectie.

Anoniem zei

Jammer dat Gijs is uitgeloot, maar ik denk dat ie bio ook wel leuk zal vinden.
Ja, en wat de sokken betreft, ik ben daar niet zo mee op de hoogte, maar je kunt ze altijd nog gaan breien...
Lijkt me ook wel iets voor jou. Eerst wol gaan spinnen en dan gaan breien. Weer eens wat anders dan met lapjes en/of takken in de weer zijn. groetjes.
Marjo

Annelies zei

@Verdorie, jammer voor Gijs. Mag hij nu, als hij dat wil, volgend jaar het nog een keer proberen ?
Kijk je uit dat de honden zich niet gaan verlekkeren aan allerlei soorten schimmels ?

Francis Gortmaker zei

Jammer van het uitloten! Maar de studie biologie is ook leuk, ik heb zelf medische biologie gedaan! Dan mag je ook in mensen snijden, altijd goed voor stoere verhalen! Alleen krijg je na je studie geen hele patiënten te zien zoals een arts, maar weefsels of sapjes van patiënten.

En bokkensokken...die horen niet persé bij biologen, maar ik draag ze wel vaak omdat ik chronisch koude voeten heb!

nadia zei

Wat jammer dat Gijs uitgeloot is voor geneeskunde, maar gezien zijn paddestoelenkwekerij zal hij zijn draai bij bio ook zeker vinden. Ik las dat er volgend jaar geen lotingen meer zijn(???)maar alleen dec.sel.? Geldt dat voor alle universiteiten, zou er graag meer over weten, heb je misschien meer info of evt een link voor mij, vast bedankt! Groetjes, Nadia

Marianne Gooren zei

Komt wel goed met jullie zoon, zeker weten!